آخرین اخبار
۱۲ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۲
سهمیه بنزین چه تغییری می‌کند؟ | جزییات یک طرح جدید بنزینی منتشر شد
بازدید:۲۷۹
صد آنلاین | یک نماینده مجلس گفت: اختصاص سهمیه بنزین به نفر علاوه بر حل معضل قاچاق سوخت و مصرف غیربهینه بنزین در عبورومرورهای شهری، کمکی برای خانوارهایی است که وسیله نقلیه ندارند. این افراد نیز از یارانه سوخت بهره می­برند و ضریب جینی را کاهش خواهد داد.
کد خبر : ۱۱۶۸۷۲

به گزارش صد آنلاین، در دنیای معاصر که خودرو به یکی از ملزومات زندگی ماشینی و روزمره تبدیل شده، بنزین از اهمیت استراتژیک برخوردار شده است. این ماده ارزشمند با قیمت بالایی تولید و یا وارد کشور می­ شود. در حالی که با قیمت یارانه­ ای و سرکوب­ شده به دست مصرف­ کننده نهایی می­رسد. بسیاری بر این عقیده­ اند که قیمت بسیار پایین بنزین که حتی از آب معدنی هم کمتر است، در افزایش بی­ رویه مصرف موثر است.

 

 

 

در شرایط فعلی، هر چقدر بر میزان تولید و واردات اضافه می­کنیم، مصرف نیز افزایش می­ یابد. امکان ادامه روند فعلی وجود ندارد و باید چاره ­اندیشی­ ای در این حوزه داشته باشیم.

مرکز پژوهش ­های مجلس طرحی را با عنوان اختصاص سهمیه بنزین به نفر مطرح کرده است که می­ تواند زمینه ­ای برای توزیع عادلانه یارانه بنزین باشد و به کنترل مصرف نیز کمک کند. به زعم بسیاری، اجرای این طرح با کار کارشناسی دقیق و حساب­شده می­ تواند به حل و فصل مشکلات کشور در حوزه بنزین بیانجامد.

 

 

 

نظرات علی جعفری آذر، نماینده آذرشهر، اسکو و تبریز در مجلس را در خصوص طرح پیشنهادی مرکز پژوهش ­های مجلس مبنی بر اختصاص سهمیه بنزین به نفر به جای خودرو در ادامه می خوانید.

جعفری آذر با اشاره به این موضوع که اختصاص سهمیه بنزین به نفر راهکاری موثر برای ایجاد عدالت در توزیع یارانه بنزین است، تصریح کرد: در این طرح، به جای این که سهمیه بنزین به خودرو تعلق بگیرد، افراد از سهمیه یارانه ­ای بنزین بهره­ مند می­ شوند. می­ توانیم مابه­ التفاوت سهمیه بنزین یارانه­ ای و آزاد را به کارت خانوارها واریز کنیم. اجرای طرح سهمیه بنزین به نفر مزیت­ های مختلفی برایمان دارد و به همین دلیل اجرای آن می ­تواند مفید باشد.

 

 

 

وی ادامه داد: بر اثر اجرای طرح اختصاص سهیمه بنزین به نفر می­ توانیم به تک نرخی کردن قیمت بنزین اقدام کنیم که مزیت ­های زیادی برایمان دارد. در حال حاضر، شاهد دو نرخ در جایگاه­ ها هستیم که مشکلاتی را ایجاد کرده است. اختصاص سهمیه بنزین به نفر می ­تواند این مسائل را حل و فصل کند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: هر چقدر که افزایش قیمت بنزین اتفاق افتاد، باید مابه التفاوتش در کارت خانوارها شارژ شود. اختصاص سهمیه بنزین به نفر به عدالت نزدیک­تر است و نسبت به شرایط فعلی با عدالت بیشتری توزیع یارانه سوخت را خواهیم داشت.

 

 

 

جعفری آذر گفت: در شهرها و روستاها خانواده ­های پرجمعیتی هستند که اصلاً خودرو ندارند. این افراد از یارانه بنزین بهره­ ای نمی ­برند. برعکس، خانواده ­های متمکنی را می­ بینیم که از امکانات بالایی برخوردارند و از چند خودرو استفاده می­ کنند. این افراد پیش ­بینی­ هایی برای روزهای زوج و فرد دارند و از خودروهای با پلاک ­های متفاوت بهره می­برند. این افراد بیشترین استفاده را از یارانه بنزین در کشور دارند.

 

 

 

وی ادامه داد: افراد متمکن که چندین خودرو دارند و از یارانه بنزین بالایی استفاده می­کنند، عامل بروز ترافیک، آلودگی هوا و... هستند و مشکلاتی را به وجود می­آورند. این شرایط به لحاظ تخصیص یارانه سوخت عادلانه نیست و باید تغییر کند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اختصاص سهمیه بنزین به نفر با هدف مدیریت مصرف بنزین و کمک به اجرای عدالت در توزیع یارانه سوخت به اجرا گذاشته می‌شود. اختصاص سهمیه بنزین به نفر علاوه بر حل معضل قاچاق سوخت و مصرف غیربهینه بنزین در عبورومرورهای شهری، کمکی برای خانوارهایی است که وسیله نقلیه ندارند. این افراد نیز از یارانه سوخت بهره می­برند و ضریب جینی را کاهش خواهد داد.

 

 

 

جعفری آذر گفت: طرحی که مرکز پژوهش ­های مجلس در زمینه اختصاص سهمیه بنزین به نفر مطرح کرده است، بهترین روشی است که می ­توانیم برای توزیع یارانه سوخت مدنظر داشته باشیم. در مجلس قبل نیز نمایندگان زیادی در مورد مزیت­های اجرای این طرح صحبت می­کردند. الان هم این طرح طرفدار دارد.

 

 

 

جعفری آذر گفت: در طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر، یارانه بنزین به هر ایرانی اختصاص پیدا می­ کند و جلوی برخی مشکلات مانند مصرف بی­ رویه گرفته می­ شود. اختصاص سهمیه بنزین به نفر به افزایش استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی منجر می­ شود. زیرا نوعی مدیریت مصرف را شاهد خواهیم بود.

 

 

 

این نماینده مجلس تأکید کرد: با توجه به شرایط معیشتی مردم نمی­ توانیم به سمت واقعی­ سازی قیمت بنزین و افزایش قیمت آن برویم. از طریق طرح­ هایی مانند اختصاص سهمیه بنزین به نفر می­ توانیم به حل مشکلات این حوزه بپردازیم./خبرانلاین

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها